Το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη αναδεικνύει σοβαρές παθογένειες και ανθρώπινα λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία. Η έρευνα καταγράφει την αλληλουχία λαθών, παραλείψεων και διαρθρωτικών αδυναμιών που υπήρχαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, εστιάζοντας στον ανθρώπινο παράγοντα και την έλλειψη μέτρων ασφαλείας.
Το πόρισμα αποδίδει την κύρια ευθύνη στο ανθρώπινο λάθος, με αναφορά στον σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος, παρά την εμπειρία του, αποφάσισε να χαράξει χειροκίνητα την πορεία του τρένου χωρίς να ελέγξει σωστά τις θέσεις των κλειδιών, οδηγώντας το Intercity στον αντίθετο δρόμο. Αντίστοιχα, ο μηχανοδηγός του επιβατικού τρένου δεν εντόπισε το λάθος και δεν το ανέφερε. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι η κακή ποιότητα των επικοινωνιών και η απουσία τυποποιημένων διαδικασιών ασφαλείας κατέστησαν αδύνατο για τους εμπλεκόμενους να κατανοήσουν την κρίσιμη κατάσταση και να αντιδράσουν έγκαιρα.
Αντιθέτως, το πόρισμα σημειώνει ότι το προσωπικό του ΟΣΕ και της Hellenic Train υπέφερε από έλλειψη κατάλληλης εκπαίδευσης και εποπτείας, ενώ η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) δεν εντόπισε τα κενά στο σύστημα ασφάλειας. Επιπλέον, τονίζεται ότι η έλλειψη τακτικών αξιολογήσεων και συντήρησης στο δίκτυο είχε ως αποτέλεσμα σοβαρές τεχνικές αστοχίες, οι οποίες δεν προκάλεσαν έκπληξη στον μηχανοδηγό όταν το τρένο εισήλθε σε λάθος γραμμή.
Η τραγωδία υπογραμμίζει και την έλλειψη συντονισμού στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης κατά την επιχείρηση διάσωσης. Η αστυνομία και οι άλλες αρμόδιες αρχές δεν κατάφεραν να συνεργαστούν αποτελεσματικά, με το αποτέλεσμα να είναι μια σύγχυση στη διαχείριση του τόπου του ατυχήματος. Παρά την αντίδραση των υπηρεσιών, το σημείο του δυστυχήματος δεν χαρτογραφήθηκε σωστά, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν προβλήματα στην ταυτοποίηση και την αποσαφήνιση των αιτίων.
Τέλος, το πόρισμα αναγνωρίζει τη βαθιά οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας ως έναν από τους παράγοντες που επηρεάσαν τη συντήρηση των υποδομών και την έλλειψη προσωπικού, καθιστώντας τη σιδηροδρομική ασφάλεια μια αμελητέα προτεραιότητα.