Από φέτος, το σύστημα εξετάσεων για την εισαγωγή στα Πρότυπα Σχολεία αλλάζει ριζικά, σύμφωνα με τις νέες κατευθύνσεις του υπουργείου Παιδείας. Οι υποψήφιοι θα συνεχίσουν να εξετάζονται σε Γλώσσα και Μαθηματικά, ωστόσο προωθούνται σημαντικές αλλαγές που φέρνουν το σύστημα πιο κοντά στις πανελλαδικές εξετάσεις, όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα «Καθημερινή».
Μία από τις βασικές αλλαγές είναι η δημιουργία Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚΕΕ), η οποία θα έχει την ευθύνη της εποπτείας όλης της διαδικασίας. Η ΚΕΕ θα λειτουργεί με πλήρη μυστικότητα, και τα μέλη της θα συγκεντρώνονται σε έναν κλειστό χώρο του υπουργείου Παιδείας για να επιλέξουν τα θέματα των εξετάσεων. Παράλληλα, θα συγκροτείται επιτροπή θεματοδοτών, στην οποία θα μπορούν να συμμετέχουν εκπαιδευτικοί από τα Γυμνάσια και τα Δημοτικά, οι οποίοι διδάσκουν τα δύο μαθήματα εξετάσεων.
Αξιοσημείωτη είναι η καθιέρωση του θεσμού του «λύτη». Ο «λύτης» είναι ένας εκπαιδευτικός που θα αναλαμβάνει να λύσει τα εξεταζόμενα θέματα, προσομοιώνοντας την εμπειρία των υποψηφίων. Αυτή η διαδικασία αποσκοπεί στη δοκιμασία των θεμάτων πριν φτάσουν στους μαθητές, με στόχο να διασφαλιστεί η καταλληλότητα και η διαβάθμιση της δυσκολίας τους. Η πρακτική του «λύτη» εφαρμόζεται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις από το 1994, μετά την αποτυχία στη Φυσική το 1993 λόγω υπερβολικής δυσκολίας των θεμάτων.
Η μεγαλύτερη καινοτομία αφορά το σύστημα βαθμολόγησης των θεμάτων. Παρά το γεγονός ότι τα θέματα θα παραμείνουν πολλαπλής επιλογής (multiple choice), το νέο σύστημα θα εισάγει τη διαβάθμιση της δυσκολίας των ερωτήσεων. Αντί να βαθμολογούνται όλες οι ερωτήσεις ισοδύναμα, με 2 μονάδες η καθεμία, οι ερωτήσεις θα βαθμολογούνται ανάλογα με την απαιτούμενη δυσκολία τους. Αυτό θα επιτρέπει τη διάκριση των αρίστων από τους καλούς μαθητές, μειώνοντας την επιρροή της τύχης. Το «άριστα» για κάθε μάθημα θα παραμείνει το 100, αλλά ο αριθμός των θεμάτων θα μειωθεί, καθώς η βαθμολογία θα συνδέεται με τη δυσκολία κάθε ερώτησης.
Αυτές οι αλλαγές στοχεύουν στην ενίσχυση της αξιοκρατίας και της διαφάνειας στις εξετάσεις για την εισαγωγή στα Πρότυπα Σχολεία, προσφέροντας μια πιο οργανωμένη και μεθοδική προσέγγιση στην αξιολόγηση των μαθητών.