Μάγδα Τσέγκου
People & Politics

Η Tesla ανακαλεί 4.000.000 οχήματα -Το μεγάλο λάθος που στοιχίζει ακριβά στον Elon Musk

Tesla: Αντιμέτωπη με κολοσσιαία ανάκληση λόγω παραπλανητικών ισχυρισμών για πλήρη αυτόνομη οδήγηση

Σε δεινή θέση φαίνεται να βρίσκεται η Tesla, καθώς αντιμετωπίζει έντονες επικρίσεις και πιθανή κολοσσιαία ανάκληση εκατομμυρίων οχημάτων. Αιτία; Ο αναληθής ισχυρισμός της ότι όλα τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονταν από το 2016 και μετά, διέθεταν τον «απαραίτητο εξοπλισμό» για πλήρη αυτόνομη οδήγηση.

Ο αρχικός ισχυρισμός του 2016 και η πραγματικότητα το 2025

Το 2016, η Tesla διακήρυττε ότι κάθε νέο όχημά της περιλάμβανε το hardware που απαιτείται για πλήρη αυτόνομη οδήγηση, υπονοώντας δυνατότητες επιπέδου 4 ή 5 — δηλαδή οδήγηση χωρίς επίβλεψη, ακόμη και χωρίς επιβάτες. Ο ίδιος ο Elon Musk είχε υποσχεθεί ότι, μέσω αναβαθμίσεων λογισμικού, τα οχήματα θα μετατρέπονταν σε ρομπο-ταξί.

Περίπου μια δεκαετία αργότερα, ο ισχυρισμός αυτός διαψεύδεται πανηγυρικά. Ο υπολογιστής HW2.5 που εγκαθίστατο στα αρχικά μοντέλα αποδείχθηκε ανεπαρκής, ενώ ούτε ο διάδοχός του, ο HW3, αποδείχθηκε ικανός να ανταποκριθεί στις προσδοκίες του πλήρως αυτόνομου οχήματος.

Ομολογία Musk: «Ο HW3 δεν επαρκεί»

Τον Ιανουάριο του 2025, ο Elon Musk παραδέχθηκε δημόσια ότι ο υπολογιστής HW3 «δεν είναι αρκετά ισχυρός» για να υποστηρίξει την πλήρη αυτόνομη οδήγηση, παρότι για χρόνια υποστήριζε το αντίθετο.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου 4 εκατομμύρια οχήματα Tesla παγκοσμίως φέρουν τον υπολογιστή HW3. Αν και η Tesla δεν έχει ανακοινώσει επίσημα τον αριθμό των ιδιοκτητών που έχουν αγοράσει το Full Self-Driving (FSD) πακέτο, υπολογίζεται ότι αφορά τουλάχιστον 500.000 οχήματα.

Ο ίδιος ο Musk δήλωσε:

«Η ειλικρινής απάντηση είναι ότι θα πρέπει να αναβαθμίσουμε τον υπολογιστή Hardware 3 για όσους έχουν αγοράσει το Full Self-Driving. Είναι μια δύσκολη και επώδυνη διαδικασία, αλλά θα το κάνουμε.»

Οικονομικό σοκ και νομικές συνέπειες

Η αντικατάσταση των υπολογιστών FSD σε μισό εκατομμύριο οχήματα εκτιμάται ότι θα κοστίσει στην Tesla πάνω από 500 εκατομμύρια δολάρια, ενώ δεν αποκλείεται το ποσό να αυξηθεί δραματικά, εφόσον απαιτηθεί να καλυφθούν και άλλοι ιδιοκτήτες οχημάτων HW3 ή HW2.5.

Η ιστοσελίδα Electrek επισημαίνει πως η υπόσχεση για «πλήρη εξοπλισμό αυτόνομης οδήγησης» δεν περιοριζόταν σε όσους αγόρασαν το FSD, αλλά δόθηκε σε όλους τους κατόχους Tesla μετά το 2016. Αυτό δημιουργεί έντονο νομικό προηγούμενο, ενώ το 2022 ήδη εκδόθηκε δικαστική απόφαση που υποχρέωνε την Tesla να εγκαταστήσει δωρεάν αναβάθμιση hardware σε ιδιοκτήτη οχήματος.

Παραπλανητική διαφήμιση;

Αρκετοί αναλυτές, νομικοί και μέσα ενημέρωσης καταγγέλλουν ότι πρόκειται ξεκάθαρα για παραπλανητική διαφήμιση.

«Το να αγοράζεις αυτοκίνητο με την πεποίθηση ότι θα υποστηρίζει πλήρη αυτόνομη οδήγηση, και μετά να σου λένε ότι πρέπει να πληρώσεις έξτρα για νέο υπολογιστή, ονομάζεται παραπλανητική διαφήμιση», αναφέρουν σχετικά.

Και τώρα;

Αν η Tesla υποχρεωθεί να επεκτείνει την αναβάθμιση και σε άλλα μοντέλα που πωλήθηκαν με τον ίδιο ισχυρισμό, το συνολικό κόστος ενδέχεται να ξεπεράσει κάθε προηγούμενη ανάκληση στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η υπόθεση ενδέχεται να εξελιχθεί σε σοβαρό νομικό, οικονομικό και επικοινωνιακό πλήγμα για την εταιρεία του Elon Musk, ενώ δεν αποκλείεται να πυροδοτήσει και νέες ρυθμιστικές παρεμβάσεις στις ΗΠΑ και την Ε.Ε. για τις διαφημιστικές πρακτικές στον τομέα της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης.

Related posts

Το “γράμμα” της Δήμητρας Λιάνη στον Ανδρέα Παπανδρέου για την γιορτή του – Τι γράφει για τον Γιώργο Παπανδρέου;

Magdas News

Κυριάκος Μητσοτάκης: “Έτοιμο στις αρχές του 2027 το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης”

News Room M

Κωστής Χατζηδάκης: Ο Προϋπολογισμός 2025 συνδυάζει δημοσιονομική σύνεση, ανάπτυξη και δράσεις κοινωνικής συνοχής

News Room M