Παράλια Λάρισας με το Πήλιο: Κατέρρευσε ο Νέος Παραλιακός Δρόμος Αγιοκάμπου – Κεραμιδίου
Το 12ο χιλιόμετρο του παραλιακού δρόμου Αγιοκάμπου – Κεραμιδίου, λίγα μόλις χιλιόμετρα πριν από τη θέση «Μεταλλείο», θυμίζει βομβαρδισμένο τοπίο. Ο υπό κατασκευή παραλιακός άξονας Ρακοπόταμος – Κεραμίδι, που συνδέει τα παράλια της Λάρισας με το Πήλιο, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα που θέτουν σε κίνδυνο την ολοκλήρωσή του. Σύμφωνα με πληροφορίες από το larissanet.gr, το έδαφος κάτω από ένα μεγάλο τμήμα του δρόμου υποχώρησε, και μαζί με αυτό, το ένα ρεύμα κυκλοφορίας παρασύρθηκε στο κενό. Η εικόνα αυτή δημιουργεί εύλογη ανησυχία για την ποιότητα της κατασκευής, προκαλώντας μεγάλα ερωτήματα για την πορεία ενός πολύ σημαντικού έργου, το οποίο δημοπρατήθηκε στις αρχές του 2020, επί Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού.
Αρχικά, το έργο είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί σε 2,5 χρόνια. Ωστόσο, έχει ήδη φτάσει στο έκτο έτος κατασκευής και η προθεσμία ολοκλήρωσης, η οποία είχε παραταθεί πέρυσι, είναι πλέον η 30η Ιουλίου του 2025. Το έργο αυτό θεωρούνταν στρατηγικής σημασίας για την αναβάθμιση της περιοχής και τη σύνδεση των παραλιών της Λάρισας με το Πήλιο, αλλά οι καθυστερήσεις και τα προβλήματα, όπως τα γεωλογικά φαινόμενα και οι καταπτώσεις, κάνουν το μέλλον του έργου αβέβαιο.
Η περιοχή της κατασκευής είναι γνωστή για τις συχνές κατολισθήσεις, κάτι που καθιστά την κατασκευή ιδιαίτερα δύσκολη. Ακόμη και στα ολοκληρωμένα τμήματα του δρόμου, είναι εμφανείς οι βράχοι που έχουν πέσει, οι έντονες ρωγμές στο οδόστρωμα και η αστάθεια των αντιστηρίξεων. Η εικόνα των πλαγιών προκαλεί αίσθηση ανησυχίας, καθώς η κατακρήμνιση του δρόμου σε αυτά τα σημεία φαίνεται να είναι μια ενδεχόμενη πιθανότητα και για άλλα τμήματα του έργου.
Ανησυχία και Αντιπαραθέσεις για την Κατασκευή και τις Μελέτες
Η κατάσταση αυτή έρχεται να ενισχύσει τις δηλώσεις του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Δημήτρη Κουρέτα, ο οποίος μιλώντας στο ΣΚΑΪ την Τρίτη 15 Απριλίου 2025, επισήμανε ότι ο δρόμος δημοπρατήθηκε το 2019, ενώ η σύμβαση υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2020 με υποχρεωτική κατασκευή σε 2 χρόνια. Ωστόσο, αυτά τα δύο χρόνια μετατράπηκαν σε τέσσερα χρόνια και το έργο συνεχώς καθυστερούσε λόγω των προβλημάτων που ανέκυπταν κατά τη διάρκεια των εργασιών.
«Γιατί δημιουργούνταν προβλήματα; Η μελέτη που εγκρίθηκε με τους περιβαλλοντικούς όρους πήρε 10 χρόνια να εγκριθεί, από το 2007 μέχρι το 2016. Η αρχική μελέτη προέβλεπε “βελτίωση του υφιστάμενου χωματόδρομου δασικής οδού”. Ωστόσο, το 2019 ήρθε στο Περιφερειακό Συμβούλιο ένα έργο το οποίο ονομάστηκε “επαρχιακός δρόμος Ρακοποτάμου-Κεραμιδίου”. Το ερώτημα είναι: Γιατί αυτή η μελέτη που είχε εγκριθεί για δασικό δρόμο δεν τηρήθηκε;» δήλωσε ο κ. Κουρέτας, προσθέτοντας ότι αυτή τη στιγμή έχει διαταχθεί νέα εμπειρογνωμοσύνη για να εξεταστεί η ποιότητα της αρχικής μελέτης και οι λόγοι που οδήγησαν στην απόκλιση από το αρχικό σχέδιο.
Η Χρηματοδότηση του Έργου και οι Περιβαλλοντικοί Όροι
Το έργο του παραλιακού δρόμου έχει συνολικό προϋπολογισμό 15 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτούμενο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Εξελίσσεται εντός των περιοχών Natura, και είναι υποχρεωτικό να τηρηθούν αυστηροί περιβαλλοντικοί όροι κατά τη διάρκεια της κατασκευής του. Η οδός, με συνολικό μήκος περίπου 12,10 χλμ., διασχίζει τις περιοχές των Π.Ε. Λάρισας και Μαγνησίας και συνδέει το Πήλιο με τις παραλίες της Λάρισας. Παράλληλα, το έργο εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική για την αναβάθμιση των υποδομών της περιοχής, αλλά και την ενίσχυση του τουριστικού δυναμικού, συνδέοντας σημαντικά τουριστικά σημεία.
Ωστόσο, η κατασκευή του δρόμου έχει προκαλέσει αντιπαραθέσεις. Η γεωλογική και φυσική κατάσταση της περιοχής ενδέχεται να έχει υποεκτιμηθεί, και η καθυστέρηση του έργου οδηγεί σε ανησυχία για τη μελλοντική του ολοκλήρωση. Οι καθυστερήσεις δεν αφορούν μόνο τις μελέτες και την εκτέλεση, αλλά και την εξεύρεση χρηματοδότησης για την ολοκλήρωσή του. Οι ερωτήσεις που τίθενται είναι αν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια για την ολοκλήρωσή του και εάν το έργο είναι βιώσιμο.
Κώστας Αγοραστός: “Ο Δρόμος Ρακοπόταμος – Κεραμίδι Μπαίνει στην Φάση της Υλοποίησης”
Ο Κώστας Αγοραστός, ο πρώην Περιφερειάρχης Θεσσαλίας, είχε δηλώσει το 2020 ότι ο δρόμος Ρακοπόταμος – Κεραμίδι ήταν ένα όνειρο πολλών χρόνων που μπαίνει στην φάση της υλοποίησης, αν και υπήρξαν σημαντικές δυσκολίες στην εκπόνηση της μελέτης και στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Ο ίδιος είχε υπογραμμίσει ότι το έργο είναι πολυσύνθετο και δύσκολο και απαιτούσε σημαντικές τεχνικές και περιβαλλοντικές προσαρμογές.
Η Συνεχιζόμενη Αντιπαράθεση και οι Αντιφάσεις για την Ασφάλεια του Δρόμου
Ο δρόμος που προγραμματιζόταν να συνδέσει τις περιοχές της Λάρισας με το Πήλιο και να ενισχύσει την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη, φαίνεται να βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή. Η κατακρήμνιση του δρόμου, η αστάθεια και οι ανησυχίες για την ποιότητα των κατασκευών γεννούν ερωτήματα για την ασφάλεια του έργου και την ολοκλήρωσή του. Αν και το έργο αυτό ήταν ένας κρίσιμος στόχος για την περιοχή, η κατάστασή του φαίνεται να απαιτεί επανεξέταση και επιπλέον χρηματοδότηση για να ολοκληρωθεί με ασφάλεια.
