Η Κομισιόν ανακοίνωσε σήμερα τον νέο χάρτη με τους κανόνες για την οδική ασφάλεια στην ΕΕ, ο οποίος περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές, τόσο στη μορφή της άδειας οδήγησης όσο και στην εφαρμογή νέων μέτρων για τους νέους οδηγούς. Η ψηφιοποίηση της άδειας οδήγησης και η θέσπιση αυστηρότερων κανόνων για τους αρχάριους οδηγήτες είναι μερικά από τα κύρια σημεία του νέου κανονισμού.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, η άδεια οδήγησης θα είναι πλέον διαθέσιμη σε ψηφιακή μορφή, προσβάσιμη μέσω smartphone και με τεχνολογία ψηφιακού πορτοφολιού, και θα γίνει η κύρια μορφή άδειας οδήγησης σε όλη την ΕΕ. Οι χώρες-μέλη της ΕΕ θα έχουν πέντε χρόνια και έξι μήνες από την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων για να εφαρμόσουν την ψηφιακή άδεια. Η αλλαγή αυτή αποσκοπεί στην εκσυγχρονισμό του συστήματος και στη διευκόλυνση της πρόσβασης στην άδεια οδήγησης.
Μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές αφορά τους νέους οδηγούς. Από εδώ και πέρα, οι αρχάριοι οδηγοί θα πρέπει να περάσουν τουλάχιστον δύο χρόνια σε δοκιμαστική περίοδο, κατά τη διάρκεια της οποίας θα υπόκεινται σε αυστηρότερους κανόνες και κυρώσεις. Οι νέοι οδηγοί θα είναι πιο αυστηρά ελεγχόμενοι σε σχέση με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και τη χρήση ζώνης ασφαλείας, ενώ θα υπάρξουν και αυστηρές ποινές για την παραβίαση των κανόνων οδικής ασφάλειας.
Επιπλέον, στο πλαίσιο των αλλαγών αυτών, εισάγεται η δυνατότητα στους 18χρονους να οδηγούν φορτηγά, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, προκειμένου να μετριαστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών στην αγορά εργασίας. Η ελάχιστη ηλικία για την απόκτηση άδειας οδήγησης φορτηγού μειώνεται από τα 21 στα 18 έτη, ενώ η άδεια για λεωφορείο θα χορηγείται από τα 21 αντί για τα 24 έτη. Επιπλέον, οι χώρες της ΕΕ θα μπορούν να επιτρέπουν στους 17χρονους να οδηγούν φορτηγά υπό την προϋπόθεση ότι συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό.
Ο Επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τις νέες αλλαγές, επισημαίνοντας ότι οι επικαιροποιημένοι κανόνες για τις άδειες οδήγησης αποτελούν ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την εκσυγχρονισμένη κινητικότητα στην ΕΕ. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο στόχος είναι η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην περιοχή, και οι νέοι κανόνες αναμένεται να συμβάλουν στην επίτευξή του.